Lakimuutosten myötä oppimisen tuen järjestäminen muuttuu 1.8.2025 alkaen. Sivu päivittyy.

Lomakkeet
Oppimisen ja koulunkäynnin tuella vahvistetaan oppilaan perustaitoja ja ehkäistään vaikeuksia ennakolta siten, että oppilas saavuttaa oppimistavoitteensa. Oppilas saa tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin ensisijaisesti omassa opetusryhmässään erilaisin joustavin järjestelyin. Opetus järjestetään siten, että se huomioi oppijoiden erilaiset tarpeet ja edellytykset.
Erityisluokat Ylivieskan kaupungissa
Rahkolan koulu
Rahkolan koulussa toimii oppilaskohtaisen tuen erityisluokkia luokilla 1-6. Luokat ovat kiinteä osa Rahkolan koulun toimintaa.
Erityisluokissa erityisluokanopettaja antaa oppilaskohtaista tukea. Oppilaalle tehdään oppimisen tuen arviointi, suunnitelma ja päätös. Erityisluokassa annetaan tukea myös oppilaalle, jolla on päätös perusopetuksen oppimäärän tavoitteista poikkeamiselle.
Erityisluokat tekevät yhteistyötä perusopetusryhmien kanssa.
Raudaskosken koulu, etuluokat
Etuluokka on kuntouttava erityisluokka. Se on Ylivieskan koulujen yhteinen tukimuoto alakoulun 1-6 lk oppilaille. Raudaskylällä toimii 2 etuluokkaa: pienet 1-3lk ja isot 4-6lk. Ne tarjoavat kuntouttavan erityisopetuksen jakson niille oppilaille, jotka tarvitsevat vahvempaa tukea koulunkäyntiinsä. Etuluokan oppilaiden tuen tarve liittyy yleensä koulumotivaatio-ongelmiin, keskittymisen- ja käyttäytymisen haasteisiin, sosiaalisen ja tunnepuolen asioihin.
Etuluokassa oppilaalle annetaan oppilaskohtaista tukea. Oppilaskohtaiset tukitoimet perustuvat oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin ja niitä annetaan säännöllisesti ja pitkäkestoisesti tarpeellisen jakson ajan. Yhteistyössä lähettävän koulun ja Raudaskosken koulun kanssa tehdään tukea koskeva arvio, suunnitelma ja hallintopäätös.
Kuntouttava jakso kestää yleensä noin vuoden. Tukimuoto on väliaikainen ja lapsi siirtyy asteittainen takaisin omaan luokkaansa tai pysyvämpään erityisluokkaan. Etuluokissa työskentelevät erityisopettajat, psykiatrinen sairaanhoitaja, sosionomi ja koulunkäynninohjaajat.
Etuluokissa käytämme ratkaisukeskeisiä menetelmiä. Kannustamme oppilaita löytämään heidän omat vahvuutensa. Jokaiselle lapselle tehdään yksilölliset tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan yhdessä lapsen kanssa päivittäin. Luokille pidetään viikoittain tunnetaitotunnit.
Etuluokka -jakson aikana oppilaalle suunnitellaan tarvittavat tukimuodot, joiden avulla pyritään saamaan lapsen koulunkäynti sujumaan. Etuluokka tekee yhteistyötä oppilashuollon, lasten ja nuorten yksikön (LANU), perheneuvolan (PENE), sosiaalitoimen ja muun hoitotahon kanssa.
Psykiatrinen sairaanhoitaja ja sosionomi tekevät tiivistä yhteistyötä luokkatyön lisäksi perheiden kanssa sekä kotona, että lapsen vapaa-ajan ympäristössä.
Etuluokan oppilaat integroituvat mahdollisuuksien mukaan osassa aineissa Raudaskosken koulun yleisopetukseen. Etuluokan oppilaat osallistuvat Raudaskosken koulun arkeen, juhliin ja retkiin.
Etuluokalle tulevat oppilaat siirtyvät Raudaskosken koulun oppilaiksi ja heidän koulukuljetus järjestetään taksikyydein.
Katajan koulu
Katajan koulussa toimii kahdeksan erityisluokkaa, joista viisi on vaativan erityisen tuen luokkia. Jokaiselle oppilaalle laaditaan oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskeva suunnitelma. Useissa erityisluokissa oppilaat kuuluvat varhennetun oppivelvollisuuden ja myös kehitysvammalain erityishuollon piiriin. Oppilaiden koulutaivalta luotsaa ammattitaitoinen ja työhönsä sitoutunut henkilökunta. Jokaisessa luokassa toimii erityisopettajan lisäksi 2-4 koulunkäynninohjaajaa. Koulussamme toimii myös Nepsy-tiimi, joka tarvittaessa auttaa luokan haasteiden kanssa jalkautumalla luokkiin tai antamalla konsultatiivista ohjausta.
Jousto-opetusluokka 0-2 vuosiluokille (1)
Jousto-opetusluokkaan tullaan päiväkodin tai koulun eskarivuoden jälkeen suorittamaan toista eskarivuotta tai ensimmäistä luokkaa. Joustoluokalla voi suorittaa myös 2. luokkaa tuen tarpeesta riippuen. Luokan oppilaat tarvitsevat tukea mm. oppimiseen, toiminnanohjaukseen tai sosiaalisiin taitoihin. Jousto-opetusvuosien aikana kartoitetaan mihin luokkaan joustoluokan jälkeen suuntaudutaan.
Oppiaineittain opiskelevat luokat (2)
Nämä oppilaat kuuluvat oppilaskohtaisen tuen piiriin ja rajattuja oppimääriä voi olla useissa oppiaineissa useita vuosiluokkia alaspäin. Oppiaineittain opiskelevat oppilaat ovat vuosiluokilla 1-9.
Vaativat erityisen tuen luokat
Vaativan erityisen tuen luokkia ovat toiminta-alueittain opiskelevat luokat sekä pesäluokat.
Vaativaa ja moniammatillista oppilaskohtaista tukea oppimiseensa ja kuntoutumiseensa tarvitsevat oppilaat, joilla on vakavia psyykkisiä pulmia, moni- tai vaikeavammaisuutta, kehitysvammaisuutta tai autismin kirjoa. Moniammatillinen yhteistyö on näissä luokissa erityisen tärkeää (lääkärit, psykologit, terapeutit, perhetyöntekijät, sosiaali- ja kehitysvammahuollon työntekijät jne). Oppilailla voi olla henkilökohtainen ohjaaja ja luokassa toimii useita koulunkäynnin ohjaajia.Oppilaiden huoltajat ovat tiiviisti mukana koulutyössä tukeakseen lapsensa kasvua ja kehitystä.
Toiminta-alueittain opiskelevien luokat
Toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen tavoitteena on antaa oppilaalle sellaisia tietoja ja taitoja, jotka auttavat häntä suoriutumaan mahdollisimman itsenäisesti elämässään. Vaikeimmin vammaisten lasten kanssa monien taitojen oppimiseen on varauduttava käyttämään aikaa ja useita toistoja. Opiskelun tavoitteet rakentuvat viiden toiminta-alueen sisälle: kieli ja kommunikaatio, kognitiiviset-, sosiaaliset-, motoriset- ja päivittäisten toimintojen taidot. Jokaisella nämä toiminnat ja taidot kehittyvät omaan tahtiin, ja siksi myös opiskelu suunnitellaan yksilöllisesti yhdessä koulun, kodin ja moniammatillisen henkilöstön kanssa. Opetuksen järjestäminen toiminta-alueittain päätetään oppilaskohtaisen tuen päätöksessä. Toiminta-alueittain opiskelu on perusteltua silloin, kun oppilas ei pysty opiskelemaan oppiaineittain.
Pesäluokka (2)
Katajalla toimii kaksi pesäluokkaa 1.-6. luokan oppilaille. Luokat on tarkoitettu oppilaille, joilla on huomattavia haasteita tunne- ja vuorovaikutustaidoissa. Erityisluokanopettajan lisäksi luokassa toimii tarvittava määrä koulunkäynninohjaajia. Moniammatillisen tuen tärkeys korostuu näissä luokissa ja yhteistyötä tehdään tiiviisti mm. huoltajien, terapeuttien ja kuraattorin kanssa.
Ennen pesäluokalle siirtymistä oppilaan tulee olla oppilaskohtaisessa tuessa ja lähettävällä koululla tulee tehdä ennen siirtoa tuen selvitys, joka käsitellään monialaisena yhteistyönä.
Kaisaniemen yläkoulu
Erityisluokissa annetaan oppilaskohtaista tukea yläkouluikäisille oppilaille. Ryhmiä on pääsääntöisesti kahdenlaisia: rajatun oppimäärän mukaan opiskeleville on pääsääntöisesti omat ryhmänsä (J.-luokat) ja muita tuen tarpeita omaaville on omat ryhmänsä (ETU-luokat). Yläkoulujen erityisluokissa työskentelee erityisluokanopettajia sekä koulunkäynninohjaajia.
Valinnaisaineet he suorittavat pääasiassa yläkoulujen muiden luokkien oppilaiden kanssa sekaryhmissä.