Kaupanvahvistus

Jaa sosiaalisessa mediassa:
FacebookTwitterShare

Löytöeläinpalvelut

Jaa sosiaalisessa mediassa:
FacebookTwitterShare

Osa-aikainen erityisopetus

Jaa sosiaalisessa mediassa:
FacebookTwitterShare

Avustajapalvelut ja apuvälineet perusopetuksen oppilaalle

Jaa sosiaalisessa mediassa:
FacebookTwitterShare

Yksityisen hoitajan palkkaaminen kotiin

Jaa sosiaalisessa mediassa:
FacebookTwitterShare

Koulukuljetukset

Ylivieskassa koulukuljetukset järjestetään perusopetuslain (21.8.1998/628) ja Ylivieskan kaupungin koulukuljetusohjeen mukaisesti.

Maksuton koulukuljetus kuuluu lapsille, joiden koulumatka on pidempi kuin viisi kilometriä. Maksuton koulukuljetus voidaan järjestää myös silloin, kun koulumatka arvioidaan oppilaalle liian raskaaksi tai vaaralliseksi. Harkinnanvaraisesta koulukuljetuksesta päättää sivistyslautakunta.

Lisäksi Ylivieskan kaupunki järjestää 0.–3. luokkien oppilaille ajalla talviajan koulukuljetuksen marraskuun alusta helmikuun jos koulumatka on yli 3,5 km.

Lapsella on oikeus myös kävelymatkaan. Kouluikäisten lasten ja nuorten pitäisi liikkua pari tuntia päivässä ja koulumatkojen kulkeminen kävellen tai pyöräillen edistää hyvää kuntoa ja terveyttä!

Toimintaohjeet

Jos lapsella on perusopetuslain mukainen oikeus koulukuljetukseen (matka yli 5 km), kuljetukseen ei tarvitse erikseen hakea tai ilmoittautua. Samoin talvikuljetus järjestyy automaattisesti niille 1.–3.-luokan oppilaille, joiden koulumatka on yli 3,5 km.

Mikäli haet koulukuljetusta esimerkiksi matkan vaarallisuuden tai rasittavuuden perusteella, täytä koulukuljetushakemus ja toimita se koulutoimistoon.

Tausta ja lainsäädäntö

Esi- ja perusopetuksen oppilailla on oikeus kunnan järjestämään maksuttomaan koulukuljetukseen, jos koulumatka
* on yli viisi kilometriä yhteen suuntaan tai
* muutoin on oppilaan ikään tai olosuhteisiin nähden liian vaikea, rasittava tai vaarallinen.

Päivittäinen edestakainen koulumatka saa odotuksineen kestää enintään kaksi ja puoli tuntia, 13 vuotta täyttäneillä kolme tuntia.

Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on vanhemmille myönnettävä avustus oppilaan kuljettamista ja saattamista varten.

Oppivelvollisuuttaan suorittavilla toisen asteen opiskelijoilla on oikeus maksuttomiin koulumatkoihin, jos

* koulumatka on vähintään seitsemän kilometriä yhteen suuntaan ja
* koulumatkaan käytetään joukkoliikennettä.

Jos joukkoliikennettä ei ole mahdollista käyttää, tulee opiskelijan itse järjestää kulkeminen oppilaitokseen ja hänelle maksetaan siitä rahallinen korvaus.
Jaa sosiaalisessa mediassa:
FacebookTwitterShare

Ympäristölupa

Jaa sosiaalisessa mediassa:
FacebookTwitterShare

Joustava perusopetus (JOPO)

Joustava perusopetus järjestetään yleisopetuksen tavoittein ja sisällöin, mutta joustavilla toimintamalleilla.

Ylivieskassa joustavaa perusopetusta (JOPO) järjestetään Kaisaniemen koulussa. Kaisaniemen koulun JOPO -luokassa noudatetaan perusopetuksen opetussuunnitelmaa ja tuntijakoa. Jokaiselle luokan oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma ja tarvittaessa henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma. Kaisaniemen koulun JOPO -luokassa on enintään 10 oppilasta ja se on tarkoitettu yläkouluikäisille. Tavoitteena on suorittaa perusopetuksen oppimäärä ja näin saavuttaa jatkokoulutuskelpoisuus. Lisäksi tuetaan oppilaan elämänhallintaa, opiskelutaitoja ja oma-aloitteisuutta sekä vahvistetaan itsetuntoa, ehkäistään ongelmia puuttumalla niihin hyvissä ajoin. Opetuksessa noudatetaan joustavalle perusopetukselle laadittuja yleisiä ohjeita.

Kaisaniemen koululla toimii kaksi joustavan perusopetuksen luokkaa (JOPO) yksi 8 -luokalla ja yksi 9- luokalla.

JOPO-luokka toimii yleisopetuksen tavoittein ja sisällöin eikä ole erityisopetusta. Opetuksessa noudatetaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, mutta opetusjärjestelyt poikkeavat perinteisestä opiskelusta. Opetuksen painopisteenä ovat toiminnalliset työmuodot sekä opiskelu työpaikoilla, aidoissa työympäristöissä. Varsinkin 9. luokalla keskitytään paljon suunnittelemaan tulevaisuutta ja varmistamaan pääsy jatko-opintoihin. JOPO-luokan oppilailla on peruskoulun jälkeen samat mahdollisuudet kuin kaikilla perusopetuksen oppilailla.

Toimintaohjeet

JOPO-luokalle haetaan kevätlukukaudella. Oppilas tekee hakemuksen omasta tahdostaan yhdessä huoltajan kanssa. Luokkien ohjaajat esittelevät toimintaa 7. ja 8. luokkalaisille tammikuussa. Haku aukeaa sen jälkeen, tarkka ajankohta vaihtelee vuosittain. Hakemus palautetaan koulun kansliaan.

Hakijat ja huoltajat haastatellaan ja valinnat tehdään haastattelujen perusteella. Valinnat tekee JOPO-tiimi, johon kuuluvat JOPO-opettajat, JOPO-ohjaajat ja rehtorit. Valintaprosessin aikana konsultoidaan luokanvalvojia, psykologia, kuraattoria ja erityisopettajia.

Ehdot ja kriteerit

Joustava perusopetus on tarkoitettu oppilaille, joilla on vaara saada hylättyjä arvosanoja, heikentynyt motivaatio, paljon poissaoloja,sosiaalisia ongelmia tai hankaluutta opiskella suuremmassa ryhmässä. Joustavan perusopetuksen ryhmään siirtyminen vaatii oppilaalta ja huoltajalta sitoutumista yhteistyöhön. Oppilaalta odotetaan omaa halua ja motivaatiota parantaa koulunkäyntiä sekä suorittaa työssäoppimista.

Valintakriteerit

* Oppilaalla on vaara jäädä ilman päättötodistusta.
* Oppilas ei ole motivoitunut käymään koulua perinteisellä mallilla.
* Oppilas on riittävän aktiivinen ja pystyy itsenäiseen työskentelyyn. (tarpeen erityisesti työssäoppimisissa!)
* Oppilas on riittävän motivoitunut ja sitoutunut aloittamaan opiskelut JOPO-luokassa.
* Oppilaan pitää pystyä sitoutumaan luokan yhteisiin retkiin, erilaisiin oppimisympäristöihin, työssäoppimisiin ja poikkeuksellisiin aikatauluihin.
* Oppilaan perhe on sitoutunut yhteistyöhön.

Tausta ja lainsäädäntö

Joustava perusopetus (JOPO) tukee yläkoulun eli 7.— 9. luokkien oppilaita, jotka ovat vaarassa jäädä ilman perusopetuksen päättötodistusta. Joustavassa perusopetuksessa korostuvat toiminnallisuus, erilaisten oppimisympäristöjen käyttö ja työssäoppiminen.

Joustavan perusopetuksen järjestämiseen osallistuvat peruskoulujen lisäksi kuntien nuorisotoimi, hyvinvointialueet, ammatilliset oppilaitokset, lukiot ja nuorten työpajat. Opetus järjestetään ryhmämuotoisena.
Jaa sosiaalisessa mediassa:
FacebookTwitterShare

Maahanmuuttajien valmistava opetus

Jaa sosiaalisessa mediassa:
FacebookTwitterShare

Oppilaanohjaus

Oppilaanohjaus on koko perusopetuksen ajan kestävä jatkumo.

Ohjauksen kokonaisuuteen kuuluu esim. opastaminen toimintaan kouluyhteisössä, itsetuntemuksen lisääminen, opiskelutaitojen kehittäminen, monipuoliseen tiedonhankintaan ohjaaminen, ammatteihin ja työelämään tutustuminen sekä opiskeluun liittyvissä valinnoissa ohjaaminen. Ohjauksessa kannustetaan jatko-opintoihin ja tuetaan nivelvaiheiden valinnoissa. Luokilla 1 – 6 oppilaanohjausta antavat luokanopettajat sekä koulunjohtaja. Luokilla 7 – 9 ohjausta antavat opinto-ohjaajat, aineenopettajat ja rehtori.

Ohjausta annetaan luokkamuotoisena opetuksena sekä pienryhmissä ja henkilökohtaisena ohjauksena. Työelämään tutustuminen eli TET, vierailut työpaikoille, tutustumiskäynnit eri oppilaitoksiin sekä työelämän edustajien vierailut koulussa kuuluvat opinto-ohjaukseen.

Toimintaohjeet

Jos lapsella on perusopetuslain mukainen oikeus koulukuljetukseen (matka yli 5 km), kuljetukseen ei tarvitse erikseen hakea tai ilmoittautua. Samoin talvikuljetus järjestyy automaattisesti niille 1.–3.-luokan oppilaille, joiden koulumatka on yli 3,5 km.

Mikäli haet koulukuljetusta esimerkiksi matkan vaarallisuuden tai rasittavuuden perusteella, täytä koulukuljetushakemus ja toimita se koulutoimistoon.

Tausta ja lainsäädäntö

Perusopetuksen oppilailla on oikeus oppilaanohjaukseen. Opinto-ohjaajan ohella jokaisen opettajan tehtäviin kuuluu ohjata oppilasta opiskelussa ja oppimistaidoissa ja ehkäistä opiskeluun liittyviä ongelmia ennalta.

Oppilaanohjaus tarkoittaa myös oppilaan itseluottamuksen, persoonallisuuden kasvun, kehityksen ja osallisuuden tukemista. Ohjaus on erityisen tärkeää koulunkäynnin nivelvaiheissa eli siirryttäessä koulusta toiseen.

Alakoulun oppilaat saavat oppilaanohjausta yleensä muun opetuksen ja toiminnan yhteydessä. Yläkoulussa oppilailla on oppilaanohjaustunteja, joilla käsitellään opiskelutaitojen ja itsetuntemuksen lisäksi jatko-opintomahdollisuuksia, ammatteja ja työelämää. Jokainen oppilas saa myös henkilökohtaista neuvontaa yksin tai pienryhmässä.
Jaa sosiaalisessa mediassa:
FacebookTwitterShare