Kaupunginjohtajan kynästä -blogi alkaa

Kaupunginjohtajan kynästä on kaupunginjohtaja Maria Sorviston oma blogisarja. Päivityksiä kirjoitetaan tasaisen epäsäännöllisesti.

Jaa sosiaalisessa mediassa:
FacebookTwitterShare

Sanotaan, että brändiä ei voi keksiä, vaan se syntyy ja sitä täytyy elää. Voidaan tehdä paljon työtä brändin eteen, mutta lopputuloksella ei ole väliä, jos brändi on ihan jotain muuta kuin todellisuus. Ylivieskan brändilupaus – Kasvun ihmeitä – kiteyttää monen kokoluokan tarinat. Ison kasvun tarinan taustalla on hienoja kertomuksia mm. perheiden, lasten, yritysten ja luonnon kasvusta. Ylivieska on juuri siellä, missä pitääkin: keskellä elämää turvallisena ja rauhallisena kotikaupunkina, meille kaikille ihmeen rakkaana ja tärkeänä. Ajattelen tänään, että tässä asiassa olemme brändilupauksessamme onnistuneet. Koko syksyn olen seurannut sosiaalisessa mediassa, miten kaupunkilaiset ovat julkaisseet mitä upeampia kuvia syksyisestä Ylivieskasta. On ruskaa joen rannalla, öisiä kuvia jo kohta valmiista keskustan kaduista ja kaupungista sekä otoksia auringon noususta raiteilla, kaikki meille niin omia ja merkityksellisiä paikkoja ja tilanteita, jotka ovat entisestään korostuneet korona-aikana. Myös asukkaiden kommentit kertovat tätä tarinaa: ”Muistot tulee mieleen”, ”Tänne mä kuulun”, ”Rakas paikka mulle” ”Raudaskylä ”sydän”, ”Ihanaa Pohjanmaata”. Olemme ylivieskalaisia rehellisesti, aidosti ja konstailematta.

On myös voimaannuttavaa huomata, miten lapset ja nuoret kokevat Ylivieskan. Ylivieska on mukana Seutukaupunkien ”Omat hoodit” – somekampanjassa, missä nuoret saavat itse kertoa, mikä on omassa kotikaupungissa parasta. Nuorten omat kommentit kertovat omaa tarinaansa siitä, miksi Ylivieskassa veto- ja pitovoimaa: ”Ylivieskassa paras paikka on Kärkkäinen” ”Kärkkäisen vieressä on pizzabuffa ja hese ja siellä on aina parasta safkata kavereitten kanssa” ”Liikennepuisto ”peukku”. Aina sunnuntaiaamuisin vien omat lapset uimaseuran harjoituksiin. Usein nyt syksyllä on käynyt niin, että sekä Safarin kentällä että urheilukentällä on jo lasten ja nuorten jalkapallojoukkueet täydessä vauhdissa, on turnauksia ja harjoituksia. Uimahallin parkkipaikka on yleensä ihan täynnä (kun lähdemme matkaan aina pikkuisen liian myöhään) ja uimaseuran harjoituksissa on paljon lapsia mukana. Nämä asiat kertovat Ylivieskan elinvoimasta. Elinvoimaa ei voi ostaa, keksiä tai käskeä, kyse on jostain ihan muusta. Elinvoimaan tarvitaan rohkeita yrittäjiä ja toimintaansa sitoutuneita yhdistyksiä, innostumista ja asiaansa uskomista. Ja kaikkea tätä meillä Ylivieskassa on!

Ylivieskan brändin tarinaa jatkuu tänään julkaistavilla Ylivieskan kaupungin uusilla www-sivuilla. Minulta on kysytty, että kun taloudellisesti vaikeina aikoina rahaa pitäisi säästää, niin miksi kaupungin www-sivut uudistetaan tässä hetkessä. Uusi digipalvelulaki velvoittaa kaikkia julkisen sektorin toimijoita tekemään verkkosivuistaan saavutettavuusvaatimusten mukaisia 23.9.2020 mennessä. Laki velvoittaa myös meitä eikä olisi ollut teknisesti mahdollista vain päivittää vanhoja sivuja. Ylivieskan kaupungin entiset nettisivut olivat toteutukseltaan kohta vuosikymmenen takaa eivätkä olleet esimerkiksi mobiililaitteilla käytettävät. Korona-aika ja poikkeusolojen astuminen voimaan viime kevättalvella aiheutti tarpeen viestiä ja tiedottaa kaupunkilaisia oikea-aikaisesti. Kriisiviestinnän osalta vanhat nettisivut eivät olleet käyttökelpoiset, mutta saatiin jotenkin toimimaan ”kikka kolmosella”. Uudistuksen ollessa välttämätön teimme sivuista nyt nykyaikaiset ja uuden visuaalisen ilmeen mukaiset. Meillä on ollut pieni koekäyttäjäryhmä, jotka ovat arvioineet ja antaneet palautetta sivujen käytettävyydestä. Mutta olkaapa hyvät, tässä teille uudet kaupungin www-sivut, toivottavasti pystymme palvelemaan teitä entistä mutkattomammin. Mikäli haluat antaa palautetta tai kehitysehdotuksia, otamme niitäkin mielellämme vastaan.

Maria Sorvisto
Kaupunginjohtaja

Jaa sosiaalisessa mediassa:
FacebookTwitterShare